Thesis
/ | ROMDOC-THESIS-2016-626 |
Cercetări experimentale privind monitorizarea lubrifianţilor industriali pe durata lor de viaţă
Rădulescu, Irina
2010-11-01
Abstract: REZUMATUL TEZEI: CERCETĂRI EXPERIMENTALE PRIVIND MONITORIZAREA LUBRIFIANŢILOR INDUSTRIALI PE DURATA LOR DE VIAŢĂ Lucrarea de faţă a avut ca obiectiv principal monitorizarea lubrifianţilor industriali pe durata lor de viaţă, cu aplicaţie la uleiurile utilizate în cazul motoarelor cu ardere internă cu aprindere prin scânteie sau prin compresiune, precum şi pentru uleiurile utilizate în transmisiile hidraulice de putere. Pentru creşterea gradului de accesibilitate la informaţii privind starea de degradare a lubrifianţilor a fost elaborată o metodologie globală de evaluare şi cuantificare a duratei de viaţă a lubrifianţilor, ce presupune parcurgerea a cinci etape distincte: stabilirea lubrifiantului de studiu, definirea tipului de utilizator specific, recoltarea probelor de lubrifiant în diferite stadii ale duratei de viaţă, analiza comparativă a mostrelor de lubrifiant proaspăt şi cu un anumit grad de degradare şi, în final, obţinerea paşaportului global de performanţă al lubrifiantului. Studiul experimental privind durata de viaţă a lubrifianţilor industriali s-a derulat pentru patru tipuri de lubrifianţi: două uleiuri de motoare cu ardere internă cu aprindere prin scânteie (10W40 şi M30), un ulei de motor cu ardere internă cu aprindere prin compresiune (5W30) şi un ulei pentru transmisii hidraulice de putere (H46). Pentru fiecare dintre lubrifianţii analizaţi au fost recoltate mostre cu grade de uzură diferite, ce au fost obţinute prin prelevarea probelor de ulei la diferite intervale de timp sau după un anumit număr de kilometri parcurşi. Rezultatul principal al cercetărilor îl reprezintă paşaportul global de performanţă al fiecărui lubrifiant, ce include: • caracteristica reologică globală a lubrifiantului, exprimată prin valorile maxime ale presiunii din filmul de lubrifiant proaspăt şi uzat; • caracteristica reologică de referinţă a lubrifiantului, exprimată prin variaţia vîscozităţii cu temperatura, în funcţie de diversele stadii de uzură a lubrifiantului; • caracteristica de uzare a lubrifiantului, dată de relaţia de variaţie a vîscozităţii în funcţie de gradul de uzură; • caracteristica tribologică a lubrifiantului, exprimată de variaţia coeficientului de frecare în funcţie de forţa de apăsare normală şi de viteza de alunecare, atât pentru lubrifiantul proaspăt cît şi pentru cel uzat; • caracteristica structurală (microscopică) a lubrifiantului, dată de tipul particulelor solide identificate în lubrifiantul proaspăt şi uzat. Elaborarea paşapoartelor globale de performanţă caracteristice celor patru lubrifianţi investigaţi reprezintă o caracterizare completă a comportamentului acestora pe durata de viaţă. Fiecare lubrifiant în parte are o specificitate comportamentală, din punct de vedere reologic, tribologic şi structural, în funcţie de condiţiile concrete de utilizare (încărcare, viteză, temperatură etc.), ceea ce impune monitorizarea continuă a acestor proprietăţi pe parcursul întregii perioade de utilizare. Avantajul elaborării paşaportului global de performanţă este considerabil, conducând la reducerea costurilor de exploatare a instalaţiilor, necesitând însă o investiţie iniţială pentru desfăşurarea încercărilor experimentale preliminare. Realizarea sa trebuie corelată cu determinarea pragului de rentabilitate economică a investiţiei pentru un potenţialul utilizator. THESIS ABSTRACT: EXPERIMENTAL RESEARCHES CONCERNING THE INDUSTRIAL LUBRICANTS MONITORING DURING THEIR LIFETIME This work had as primary objective the industrial lubricants monitoring over their lifetime, with application to the oils which are used in internal combustion engines with spark or compression ignition, also in hydraulic oils used in power transmissions. To increase accessibility to information about the lubricants degradation state it has been developed a global methodology for assessing and quantifying the lubricants life, which requires five distinct phases: determination of the lubricant study, defining specific user type, collecting oil samples at different stages of life, doing comparative analysis of samples of fresh lubricant and of used one, at a certain degree of degradation and, finally, getting a global performance passport of the lubricant. Experimental study on the industrial lubricants lifetime was conducted for four types of lubricants: two internal combustion engine oils with spark ignition (10W40 and M30), one internal combustion engine oil with compression ignition (5W30) and one oil for hydraulic power transmissions (H46). For each of these lubricants which are examined there were collected samples with different wear degrees, which were obtained by taking oil samples at different time intervals or after a certain number of kilometers. The main result of the researches is the global performance passport for each lubricant, which contains: • the lubricant global rheological characteristic, which is expressed by the maximum pressure in the fresh and worn lubricant film; • the lubricant reference rheological characteristic, which is expressed by the viscosity variation with temperature expressed in the various stages of wear of the lubricant; • the lubricant wear feature, which is given by the viscosity variation with the wear degree; • the lubricant tribological characteristic, which is expressed by the friction coefficient variation according to the normal pressure and the sliding speed, for fresh and used lubricant; • the lubricant structural characteristic, which is identified by the type of solid particles in the fresh and used lubricant. Developing lubricants global performance passports for the four investigated lubricants represents a complete characterization of their behavior during lifetime. Each lubricant has a specific comportment, in terms of rheological, tribological and structural point of view, depending on the specific use conditions (load, speed, temperature, etc.), which requires continuous monitoring of these properties during the entire period of application. The global performance passport developing advantage is significant, by reducing installations operating costs, but it requires an initial investment for the preliminary experimental tests conducting. This achievement must be correlated with the determination of the investment economic profitability threshold for a potential user.
Keyword(s): Lubrifianţi -- Teză de doctorat ; Monitorizare tehnică -- Teză de doctorat
OPAC: See record in BC-UPB Web OPAC
Full Text: see files
Record created 2016-11-11, last modified 2016-11-11
Similar records
People who viewed this page also viewed: |
|
|
Be the first to review this document.
Start a discussion about any aspect of this document.